괴물 The Host2007. 3. 10. 12:40

드디어 미국 개봉 즈음에 IGN에서 <괴물>의 리뷰가 떴다.

점수는 10점 만점에 7점. (얘네 왜 이렇게 점수가 짜냐?)

그 중 일부를 번역해서 보여주겠다.

South Korean importis an oddity even in a genre chock full of weird entries: it revolves around a mutated, man-eating, acrobatic trout. (Okay, maybe it's not a trout but it's a fish of some kind.) For that reason alone,is a noteworthy entry in the monster movie genre.

남한 영화 <괴물>은 원래 이상한 것이 많은 영화 장르임에도 불구하고 정말 괴상한 영화다. 영화 자체는 식인의 돌연변이 송어를 중심으로 돌아간다. (그래, 송어는 아니겠지만, 무슨 물고기 비스름한 것이다.) 그 이유만으로도, <괴물>은 괴물 영화 장르에서 눈에 띄일 만하다.

(중략)

Despite its bouts of campy humor and melodrama that may make it less effective for western audiences,works as a good old-fashioned monster movie. Its premise is as old as dragon-slaying myths: an idyllic community is upset by the arrival of an unnatural killer force and it's up to the citizens to destroy this menace in order to return stability to the community. This has been the basic plot of countless monster flicks, such as and .

가끔씩 나오는 유머나 멜로드라마가 서양 관객들에겐 약간 안 맞을 수도 있지만, <괴물>은 괴물 영화의 틀을 잘 따르고 있다. 이 영화의 전제는 용 관련 전설만큼이나 오래된 것이다. 이상적인 사회가 돌연변이 등으로 탄생된 괴생물체에 의해 엉망이 되고, 시민들이 이 괴생물체를 죽이던지 해서 다시 사회의 균형을 잡아내는 것이다. 이는 <고질라>나 <죠스>같은 괴물영화에서도 찾을 수 있다.

The characters are all very sympathetic, especially the less than heroic Gang-du, who is perhaps the biggest sad sack to be a protagonist in a horror movie in quite some time. Gang-du's maturity from careless slacker dad to motivated parent-businessman feels genuine and unforced.

캐릭터들은 굉장한 동정심을 유발시키는데, 특히 강두 같은 경우는 호러영화들의 주인공들 가운데 어떻게 보면 가장 불쌍한 캐릭터다. 강두가 부주의한 게으름뱅이 아빠에서 동기부여가 된 아버지로 변신하는 모습은 진짜인 것 같고 자연스럽다.

One would be hard-pressed not to be captivated by the industriousness and moxie of little Hyun-seo, who isa cute movie kid without ever resorting to the kinds of cliches that have rightfully made Hollywood movie kids the object of scorn.

관객의 눈을 사로잡을 만한 또다른 캐릭터는 근면하고 배짱 좋은 현서다. 그녀는 귀여우면서도 어디에 의지하지 않는 모습을 보여줘 할리우드의 아역들을 모두 훈계의 대상에 들게 한다.

As good as the characters may be, a monster movie lives or dies by its monster and this is whereis a mixed bag. The special effects work by Weta and The Orphanage is top-notch, achieving a photorealism not seen since the first . The visual effects in many Hollywood genre films have been sub-par for several years now; perhaps it will take an import liketo remind Hollywood of how to do it right.

캐릭터가 좋아도, 괴물영화의 중심은 괴물 그 자체이고 거기서 <괴물>은 여러가지 잡다한 것이 섞여 있다. 웨타 워크숍과 오퍼니지의 공동 특수효과로 <쥬라기 공원>에서나 볼 수 있었던 실사같은 기분을 다시 느낄 수 있다. 할리우드 영화들의 특수효과는 지난 몇 년 동안 그게 그거였었는데, 이번 <괴물>같은 수입영화가 할리우드에게 특수효과를 어떻게 제대로 하는 지 가르쳐주는 것 같다.

That said, the creature itself is still a ludicrous concept. It is a giant, man-eating fish-like beast. It's more gross than horrific. Seriously, unless it's a shark who's even remotely scared by a fish? Overall, though, is a decent little monster movie that fans of the genre should enjoy.

하여튼, 괴물 자체는 조금 우스꽝스러운 컨셉트다. 식인의 크고 물고기같이 생긴 놈이다. 무섭게 생겼다기 보다는 조금 역겹게 생겼다고나 할까? 저 멀리서 물고기가 무서워 할 만한 상어가 아니고서야... 하여튼, <괴물>은 괴물영화 장르를 좋아하는 사람들이 꼭 봐야 할 괜찮은 괴물영화다.

IGN <괴물>리뷰(영문): http://movies.ign.com/articles/770/770927p1.html

(퍼가시려면 덧글을...)

Posted by KudoKun